Labels

Monday, April 25, 2011

gigi oh gigi...

lama nak update pasal nih...tapi terlupa pulak...minum air ada semut kot kan.....semua benda terlupa.. ish..apa nih...wahai semut jangan la kau masuk dalam air cik fa lagi...janji tau..last weeks cik fa pergi check & cuci gigi..huh...sakit betul...sampai rasa nak terkeluar air mata nih....nasib la doktor baik..kalau tak nak ja lempang doktor tu laju-laju sebab sakit...meh cik fa nak kongsi tips penjagaan gigi....korang tak nak gigi korang jadi macam nih kan???




ikhsan pakcik google



so meh ikut tips cik fa ye...

- kalau pilih berus gigi tu...pilih la yang bulu berus gigi yang soft...so ianya akan cuci ke dalam lubang-lubang & celah-celah gigi korang sebersihnya...

- pastu pilih berus gigi yang gangang sedap dipegang...

-yang orang tua tu..jangan pulak pergi beli berus gigi yang ada gambar singa dekat pemegang tu..tu untuk budak-budak je...saiz berus gigi kena la sesuai dengan mulut korang....

- berus gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari...yang penting before tido...

- digalakkan menggunakan ubat gigi berflorida....yang dewasa jangan curi kodomo lion anak korang tau...

- berus disemua bahagian gigi terutama tempat-tempat yang sulit (opsss...tempat sulit gigi ya)...



tips tambahan

- guna la antiseptic mouthwash seperti listerin tak pun colgate plax selepas memberus gigi...cik fa guna colgate plax sebab tak la pedas macam listerin sangat(pedas ke eh perkataan yang sesuai)




ikhsan pakcik google



- floss la gigi selepas makan dan sebelum tido....




iksan pakcik google




dah sekarang boleh la korang senyum seindah suria bila gigi dan bersih dan cantik...

2 comments:

sherah said...

wuaa saye tak reti floss le patutle gigi tak cantik mcm cik fa ni :(

cik fa said...

hahah..sherah...
cik fa pun xbpe pndai floss...
klau floss mst berdrh gusi..