Labels

Monday, February 14, 2011

ikan oh ikan



hahahha...mai dekat...mai rapat...ikan segar..terbaik dari SUNGAI, KOLAM.......MAI!!!!!!!!MAI!!!!!!!!.... sekilo RM10....setengah kilo RM5...murah-murah...mai sini..banyak ikan ada....TALAPIA ADA... PUYU ADA....macam-macam la...sekilo rm10...sekilo rm10...!!!!!!


wiwiitttttttt..ada gaya jadi penjual ikan tak????syok jugak ya sekali sekala, dua kali dua kala jadi penjual ikan nih.....tu hanya menunjukan bakat terpendam sahaja...mana la tau ada program realiti jual ikan..boleh la cik fa pergi audition nanti....confirm menang kan....


panjang betul mukadiamah kan....korang pernah dengar IKAN PEKASAM tak???tak tau rupa?? tu gambar dekat atas tu la rupa ikan pekasam...nih gambar cik fa ambil masa pergi pekan rabu ritu...


Cara membuatnya:
Basuh ikan sehingga bersih dan gaulkan bersama garam. kemudian peramkannya selama dua malam.

Serbuk Pekasam
Goreng beras tanpa minyak sehingga kekuningan dan biarkan selama 15 minit. Kemudian mesin atau kisarnya sehingga hancur. Selepas itu, beras yang telah hancur diayak dan ambil hasilnya. Keluarkan ikan yang telah dua malam diperam dan gaulkan bersama serbuk tersebut. Peram semula selama dua malam dan setelah itu boleh dimakan.



ikan pekasam nih kalau goreng garing-garing pastu goreng dengan cili kering..perah asam limau...goreng sikit dengan bawang.uisssssshhhh...tak ada lauk lain pun tak pa dah...mesti tambah punya nasi...nih pun dah rasa meleleh air liur dengar.....korang cuba la try...sedappp ooo..kalau tak pandai buat...beli je....rugi tak rasa...

2 comments:

Kembang Perawan 3288 said...

ko penah wat ke? kt pasor pekasan rm5.mahal okk

cik fa said...

hahha..arbie..aku xpnh pun buat...
tp pnh la tgk...
yaka mhal???
slalu bpe harga